Stoppa Hemlösheten!

Jag har gått med i en Grupp på Facebook som jobbar med att stoppa hemlösheten i Sverige.

Denna grupp är en del av tre grupper…Dessa tre är :

Stoppa hemlösheten – alla ska ha rätt till tak över huvudet!

Stoppa hemlösheten 2 – alla ska ha rätt till tak över huvudet!

Stoppa hemlösheten 3 – alla ska ha rätt till tak över huvudet!

Skapade av

Inte en dag för tidigt!

Varje vinter får jag ont i magen när jag tänker på alla stackars hemlösa som kommer att frysa.

Jag jobbar på Pendeltåget i Stockholm och ser dessa stackars människor varje dag.

Vi brukar låta dem sova så länge det är möjligt och försöker väcka dem så de kan gå av vid Centralen, för där finns det alltid något ställe där de kan hålla sig varma.

Det gör ont i mitt hjärta varje gång jag ser dem.

Det är unga, gamla…människor med en sådan hopplöshet och smärta i ögonen.

Jag väckte en man i Södertälje en gång…det var sista tåget mot Märsta och jag skulle stanna i Södertälje…jag tänkte att han skulle ha det bättre om han vaknade på Centralen än om han hamnade i Märsta, så jag väckte honom och gav honom en femtiolapp, så att han skulle kunna betala för härbärget…har ju hört att de måste betala ca 40 kr för det…vilket är helt absurt.

Han vaknade med ett ryck och var jätteförvirrad…

”Får jag inte sova här?”

”Jo, sa jag, men det är bättre att du är vaken och går av på Centralen”

”Varför ger du mig pengar?”

”Så att du kan betala för ett härbärge” svarade jag.

Han tittade längtansfullt på sedeln i hans hand och sa, nästan drömmande:

”Eller så kan jag köpa en kopp kaffe!”

Jag ville bara gråta..

”Gör det, sa jag, sov, men vakna på Centralen och köp en kopp kaffe på 7/11.”

Och så gick jag.

”Är du en ängel?” frågade han, medan jag var på väg ut.

Jag log och försökte säga tack, men han upprepade frågan och såg ut som om han verkligen trodde att jag var en ängel.

Nej, du underbara lilla människa, jag är ingen ängel…bara en helt vanlig människa med ett hjärta och vett nog att förstå att alla människor, hemlösa eller boende i ett slott, har varit små gulliga bebisar och att hemlöshet, kaos, psykiska problem och hemska saker kan drabba vem som helst, även mig och människor jag bryr mig om. Jag hoppas verkligen om det skulle hända, att det kommer att finnas fler som ser en människa med känslor, och inte bara ett störande moment.

En julafton för ett antal år sedan, när jag körde tåg, kom en kvinna i lång vit rävpäls fram till mig och bad mig kasta ut en man som satt och luktade illa i vagnen…bakom henne stod hennes man med en jättestor säck med julklappar.

Det var JULAFTON och svinkallt ute, med flera decimeter snö, och damen i päls från tänderna till tårna ville att jag skulle slänga ut en människa i snön, för att han luktade illa!

Jag sa bara att jag tar hand om det…sedan ringde jag till jourhavande arbetsledning och bad dem att skicka någon till tåget, med min Jul-landgång och julmust, som vi får på jobbet varje år. Jag talade om vad jag behövde den till…jag skulle ge den till en stackars hemlös man som sov på tåget.

En annan lokförare kom ner med min mat, och han hade även tagit med sin egen.

Vi la landgångarna bredvid den sovande mannen och hoppades att hans mage skulle klara av så mycket mat på en gång.

Damen i pälsen skulle ha svimmat…men jag kan tänka mig att efter den hemska upplevelsen på tåget så tog hon nog limusinen nästa jul.

Jag har gett allt från pengar till mat till hemlösa…och jag är ju inte deras förmyndare…om jag ger dem pengar, så får de göra vad de vill med pengarna…fast jag hoppas att de köper mat och inte sprit.

Jag har en kompis som har varit hemlös…han hade tur och hade två jobb…ett på dagen och ett på natten, där han kunde sova lite. När han var ledig tog han en kryssning med Ånedinlinjen…och fick både mat och sovplats billigt…bättre än ett härbärge.

Idag har han lägenhet, pengar och ett ”normalt” liv.

Tyvärr är ju inte alla rustade med hans förmåga att överleva.

Därför behövs vi…vi som kan hjälpa.

Så snälla, gå med i en av  grupperna på Facebook, för om vi blir många så kan vi förändra tillvaron för våra svaga medmänniskor.

Klicka bara på länkarna ovan.

Det finns även en artikel i SVD i förrigår, läs den:

Ge hemlösa personliga Assistenter

När det gäller turist-tiggarna, som kommer från utlandet, för att de har blivit lurade att tro att här kan de få ihop en förmögenhet att ta hem till familjen…ja, då rekommenderar jag att man har en macka i väskan och ger dem mat och inte pengar. Jag gav en hel familj mackor och vattenflaskor och barnen fick också en serietidning…men inga pengar…då vill de inte komma tillbaka hit igen. Det är ju faktiskt synd om dem också, men vi har nog med egna fattiga och hemlösa…dessa människor har blivit hitlurade av någon som tjänar mycket på dem. Trots det vill jag ju inte att de och deras oskylldiga barn ska svälta ihjäl.

Ett svar

  1. Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for?
    you make blogging look easy. The overall look of your website
    is magnificent, as well as the content!

Lämna en kommentar